Personlige Historier
Lese- og skrivekurs gir hverdagsmestirng
Allerede i første klasse på barneskolen begynte bokstavene å stokke seg for Anita Ugland Møretrø. Nå kan hun føle bedre mestring ved å hjelpe sine egne barn med skolearbeid.
47-åringen fra Grimstad er en av mer enn en million nordmenn med lese- og skrivevansker.
Faktisk regner man med at hver femte skoleelev har utfordringer med å lese, og at halvparten av alle som står utenfor arbeidslivet hører hjemme i denne kategorien.
For Anitas del har lesevanskene laget problemer hele livet. Allerede da hun begynte på barneskolen skjønte moren at datteren hadde større utfordringer enn det man kunne forvente av en syvåring. Hun strevde med bokstaver og ord, klarte ikke følge med i timene, og interessen for skolearbeidet dabbet av. På skolen var de imidlertid av en annen oppfatning.
– Dette var jo på 80-tallet, da verken kunnskapen eller hjelpemidlene var som i dag, forklarer hun.
Anita Ugland møretrø
Droppet ut
Først på ungdomsskolen fikk Anita tilbud om å ta en test, som ikke overraskende viste at hun hadde dysleksi. Ettersom hun hadde bestemt seg for å gå videregående skole i England, fikk hun likevel ikke tilbud om hjelp. Og i England ble utfordringene større. Å lære seg et nytt språk skulle vise seg å være vanskelig, og Anita fikk problemer med å henge med i undervisningen. Etter forsøk på andre skoler i Norge, droppet hun til slutt ut av skolen.
Selv om Anita i voksen alder har fått hjelp til å ta fagbrev i salg og service, kjenner hun fremdeles på ønsket om mer utdannelse. Uten studiekompetanse fra videregående har hun ikke hatt muligheten til å studere, og uten høyere utdannelse har hun strevd med å få fast jobb.
Først da hun fikk plass på lese- og skrivekurs hos Avigo, begynte hun å kjenne på mestring innen lese og skrive.
Lettere hverdag
– For meg har kurset vært veldig nyttig. Jeg har lært meg å bruke verktøyene vi har lært, og det har virkelig gjort hverdagen min lettere. Ida, som er pedagog på kurset, er utrolig flink, og hun tilrettelegger for hver enkelt deltaker slik at vi får hjelp til det vi trenger mest. Jeg merker at jeg tør å spørre henne om det jeg lurer på, og det betyr mye. Ida hjelper meg til å finne gode læringsstrategier for å løse mine utfordringer, sier Anita.
– I mitt tilfelle handler det mye om å finne løsninger som gjør at jeg mestrer den dagligdagse skrivingen. Jeg har blitt mye flinkere både til staving, orddeling og tegnsetting. Dessuten har jeg lært meg enkle verktøy for å få teksten opplest, slik at jeg slipper å lese selv. Nå kan jeg hjelpe barna mine bedre med skolearbeid, forteller Anita.
Det er Nav som søker deltakere inn til lese- og skrivekurset. Dersom man ikke har fått påvist dysleksi, kan man få hjelp til dette også gjennom Nav.