– Her får jeg skryt, og det er en fin forandring
Fire dager i uka har vi en 15 år gammel kollega på Avigo. Som strevde på skolen, men har vist seg å være en skikkelig arbeidskar.
Han er en av mange. Som opplever skolehverdagen som nederlag på nederlag, og ikke ser noe poeng i egentlig å være der. Men som likevel er full av energi, av arbeidsvilje og kapasitet.
Ikke lenge over nyttår i 2023, noen uker før vinterferien, hadde vi sommerfugler i magen. Vi hadde nettopp lansert satsingen Avigo Ung, og bestemt oss for å jobbe målrettet på en litt utradisjonell måte, for å hjelpe flere unge gjennom skolen. Dette skulle være startskuddet på et arbeid med alternative opplæringsarenaer, som vi hadde stor tro på at skulle føre med seg noe godt.
Men vi visste jo ikke helt hva vi gikk til.
– Jeg var spent, medgir arbeidsleder Magnus Tveterås.
Og han, om noen, vet hvor viktig dette arbeidet er. Han er barne- og ungdomsarbeider med utdannelse innen psykologi, samtale og coaching, og har tidligere jobbet ti år på spesialskole i Oslo.
– Det siste vi ønsket, var at dette skulle bli en oppsamlingsplass for skolelei ungdom, et sted hvor de skulle sitte med nesa i mobilen. En alternativ opplæringsarena skal være nettopp det – en arena for opplæring, sier han.
– Og dette vil jeg gjerne understreke: Vi har vært heldige med «forsøkskaninen vår». Han tar jobben på alvor, responderer veldig godt på oppgavene han får, og bidrar godt. Vi har fått en fyr som er midt i målgruppa, og et perfekt eksempel på en kar som er tjent med å bli tidlig introdusert for arbeidslivet, sier Tveterås.
Urolig på skolen
– Jeg klarer ikke å sitte stille, forteller femtenåringen.
– Jeg blir så rastløs i beina, og hele kroppen er urolig. Jeg har aldri klart det, ikke engang når jeg spiller data eller gjør noe annet jeg synes er gøy. Å sitte stille i times-vis på skolen var helt umulig, og ikke var jeg noe flink, heller. Skolebenken er ikke noe for meg, sier han.
Men vi har sett noe han er god på. Mye, faktisk! Fire dager i uka har han troppet opp her hos oss, og gjort en ordentlig god jobb. For her har vi nemlig et mekke-talent som ikke er redd for å ta i et tak! I dag veksler han mellom å montere skibokser og å være med våre sjåfører på transportoppdrag, og trives godt med den miksen av arbeids-oppgaver.
God arbeidsmoral
– Dette er en gutt med masse energi, humor og litt «bøll» i kroppen, som har hatt veldig godt av å komme i noen andre rammer enn det man har i et klasserom. Hos oss kan vi gi ham litt mer spillerom og andre arbeidsoppgaver, nye rutiner og en vel-dig fin gjeng voksne, som har gjort noen av de samme erfaringene i livet og kjenner seg litt igjen i en femten år gammel gutt som ikke føler han fikser skolen.
Til gjengjeld gjør han en skikkelig innsats. Han viser mye bra jobbferdigheter og holdninger, og er en veldig fin fyr å ha som kollega. Vi skjønte raskt at vi hadde fått oss en lagspiller som ikke er redd for mennesker, som skjønner spillereglene og som klarer å tilpasse seg dem, forteller Tveterås.
Viktig samarbeid
– En viktig forutsetning for å lykkes er tilliten, og samarbeidet, mellom skole, kommune og oss som tilbyder av en alternativ opplæringsarena. At vi sammen kan finne løsninger for elevens beste og gjøre mer av det som fungerer, slik at eleven kan kjenne på mestring hver dag, sier han.
– For mange elever kan en avkobling fra teorien være akkurat det de trenger for å bli mer mottakelige på skolen. Dessuten kan det bli enklere å få grep om skolearbeidet når de kan se det teoretiske opp mot det praktiske de gjør på jobb. Sammenhengen mellom teori og praksis er viktig, både for motivasjon og følelse av mestring, sier han.
– Jeg er sikker på at det er mange elever der ute som ville hatt godt av en dag i uka med et alternativt opplegg. Også de som mestrer skolen, kan ha et stort utbytte av å få erfaring fra arbeidslivet i tidlig alder, understreker Tveterås.
I dag er «vår» femtenåring på skolen én dag i uka, og synes det holder. Der får han holde kontakten med venner og delta i arbeidslivsfag og gym.
– På Avigo får jeg skryt, og det er en fin forandring. Tidligere har det mest bare vært negative tilbakemeldinger. Det er fint å se at jeg også kan få til noe, sier han.
Praktisk erfaring
– Du går jo glipp av noe ved ikke å være på skolen. Samtidig får du noen fordeler som andre på din alder ikke har. Ikke minst en CV som viser at du har vært lenge ute i en bedrift, og en referanse som kan si mye godt om deg. For meg som arbeidsgiver er du enkel å forholde deg til. Du hører etter, bidrar positivt og er flink til arbeidsoppgavene dine. Det må du ta til deg, sier Tveterås.
– Og så håper jeg at du kan ta med deg litt av den selvtilliten du har på det praktiske tilbake til skolebenken, og skaffe deg det du trenger for å følge drømmen din om fag-brev. Jeg har troa på at du skal få det til, sier arbeidslederen.