Campus Avigo gav han mestring og støtte på vei mot teoriprøven

Da Alexander hørte om Campus Avigo, bestemte han seg for å gi det en sjanse, og NAV veileder søkte han dermed inn i tiltaket.

Alexander Helgeland (21) har over lengre tid hatt et mål om å ta sertifikatet på bil, men syns at teorien har vært utfordrende. Nå har han nylig fullført Campus Avigo, som er et tiltak som leverer ulike opplæringspakker. Alexander har deltatt på opplæringspakken “studieforberedende”, som omhandler opplæring i ulike studieteknikker, studieplanlegging og veiledning i forbindelse med skole og studiestart, fagprøve, førerkort, eksamen e.l. Han har lærevansker og hatt utfordringer på skolen, og disse vanskene har preget hverdagen hans, både på skolebenken, i arbeidslivet og i andre situasjoner. Alexander har ofte følt seg usikker for å ikke mestre oppgaver.  

Da Alexander hørte om Campus Avigo, bestemte han seg for å gi det en sjanse, og NAV veileder søkte han dermed inn i tiltaket. Det viste seg å være annerledes enn andre ting han hadde prøvd tidligere. Gjennom 6 uker i tiltaket fikk Alexander anledning til å prøve ut ulike studieteknikker, noe som hjalp han til å finne ut hvordan han kan tilegne seg bilteori på en måte han kunne forstå og mestre. Pedagogen i Campus Avigo, Ida Lovisenro har tilrettelagt opplæringen etter Alexander sine behov. Han er klar på at han lærer best ved å få vist og forklart oppgavene. Pedagogen la derfor til rette for faglige samtaler og Alexander fikk testet ut blant annet det å bruke flash cards og nøkkelord, noe som gjorde det enklere for ham å huske og forstå. Opplæringen ble tilrettelagt slik at Alexander kunne lære i sitt eget tempo, og det var et stort fokus på å bygge selvtillit.  

Etter å ha fullført tiltaket Campus Avigo, har Alexander opplevd en tydelig forbedring. Han føler seg tryggere på å lese og huske tekst han leser, i tillegg til at han føler seg mer forberedt til å ta teoriprøven på bil. Han har lært seg metoder som kan hjelpe han til videre muligheter i arbeidslivet. Selv om det fortsatt kan være utfordrende til tider, har Alexander nå verktøyene han trenger for å håndtere vanskene sine. 

Pedagogen Ida Lovisenro erfarer at den individuelle opplæringen i Campus Avigo er til stor hjelp for mange, og kan fortelle at tiltaket også har opplæringspakker i digital kompetanse, tallforståelse og leseferdigheter. Hun presiserer at opplæringen alltid tilpasses etter deltakers yrkesmål eller studiesituasjon. Målet er at deltakere skal mestre ulike strategier og verktøy for å bli bedre rustet til å stå i jobb eller utdanning! 

For Alexander har deltakelsen i Campus Avigo vært en vei til økt selvtillit og mestring. Det har vist ham at det er mulig å lære og utvikle seg, selv med lærevansker, og han er takknemlig for støtten han har fått. Tiltaket har gitt ham troen på at han kan klare mer enn han trodde var mulig, og han håper at flere vil få oppleve det samme. Målet er klart – lappen skal i boks!