Bærekraft
Avigo jobber for å være en foregangsbedrift innen arbeidsinkludering og bærekraftig utvikling. Vi er opptatt av å skape et bærekraftig arbeidsliv gjennom å tilby jobbmuligheter for alle.
Bærekraft i Avigo
Åpenhetsloven
Innledning
Avigo er en profesjonell arbeidsinkluderingsbedrift i Agder. Gjennom arbeidsinkludering, utdanning og formidling av arbeidssøkere, skal vi gi mennesker økt livskvalitet og mulighet til å komme i, eller beholde jobb. Avigos omdømme i samfunnet er avgjørende for å kunne oppfylle virksomhetens formål. Det er derfor en grunnleggende forutsetning for oss i Avigo at vi har en positiv effekt på de menneskene som påvirkes av vår virksomhet, både internt i egen organisasjon og eksternt gjennom de vi kjøper varer eller tjenester fra. I denne redegjørelsen beskriver vi hvordan Avigo arbeider med aktsomhetsvurderinger knyttet til menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i tråd med åpenhetsloven. Redegjørelsen er i hovedsak bygget opp etter systematikken i åpenhetsloven § 5. Det gis først en generell beskrivelse av virksomhetens organisering, våre verdier og relevante retningslinjer. Deretter beskriver vi hvordan vi arbeider med å implementere åpenhetslovens krav i Avigo. Vi redegjør så for faktiske negative konsekvenser og vesentlig risiko for negative konsekvenser som vi har avdekket. Endelig presenterer vi de tiltak som Avigo har iverksatt eller planlegger å iverksette.
Om Avigo-konsernet
Avigo Holding AS er et norsk selskap med hovedkontor i Lillesand, som er morselskap til de fem øvrige selskapene i Avigo-konsernet, som alle er heleide. Avigo Holding leverer administrative tjenester til de andre konsernselskapene og drifter også konsernets eiendom. De fem datterselskapene driver ulike former for arbeidsinkludering gjennom produksjons- og arbeidspraksis i et reelt arbeidsmiljø, eller gjennom kurs og individuell veiledning. Avigo Arbeid og Inkludering AS er et skjermet selskap som tilbyr arbeidstrening og varig tilrettelagt arbeid gjennom avtale med NAV. Selskapet står for mer enn halvparten av konsernets omsetning. Avigo Kommunale Tjenester AS leverer tjenester til kommunene gjennom utvidet kommunal egenregi, blant annet kantine- og renholdstjenester, samt enkelte andre tjenester som makulering og bilvask.
Avigo Kompetanse AS leverer ulike former for opplæringstilbud, blant annet læringsløp til elever i videregående skole. Selskapet driver også Allehånde, en interiør- og klesbutikk med både fysisk butikk og nettbutikk. Selskapet er i en oppbyggingsfase. Avigo Tre AS leverer ulike treprodukter som møbler, kjøkken og diverse småting, til både privat- og bedriftsmarkedet. Avigo Barnehage AS er i utgangspunktet en vanlig kommersiell barnehage, men i likhet med resten av selskapene i konsernet er også her formålet at virksomheten skal være en arena hvor mennesker med ulike behov kan få prøve seg i arbeidslivet. I hele konsernet er det i underkant av 100 ansatte. Avigo er et 100 % offentlig eiet non-profit selskap. Avigo har følgende eiere: Aksjonær Antall aksjer Eierandel Lillesand kommune 1451 31,2 % Grimstad kommune 1350 29,0 % Agder fylkeskommune 950 20,4 % Birkenes kommune 900 19,4 %
Organisering og ansvar Avigo har nylig vært gjennom en omorganisering hvor virksomhetene er skilt ut i ulike selskaper. Alle selskaper har imidlertid samme administrasjon, ledet av daglig leder i Avigo Holding AS, Tone Vareberg, som innehar den sammen rollen i datterselskapene.
Avigos organisasjon på området for åpenhetsloven omfatter:
• Styret og daglig leder
• Innkjøpsteamet
• Leder HR
• HMS-ansvarlig
• Avigos operative innkjøpsmedarbeidere
Verdier, retningslinjer og rutiner
Våre verdier er trygghet, arbeidsglede og handlekraft. Avigo sitt mål er å være en foregangsbedrift for arbeidsinkludering og bærekraftig utvikling.
I vår handlingsplan for 2023 har vi fastsatt strategiske målsettinger for perioden 2023-2028, som alle skal bygge opp under noen av FNs bærekraftsmål. En av disse målsettingene er at Avigo skal ha et ansvarlig forbruks- og produksjonsmønster, og fremme bærekraftige løsninger i alle våre tiltak og produksjonsavdelinger. I forlengelsen av denne, og for å sikre etterlevelse av åpenhetsloven, har selskapet vedtatt «Prinsipper for ivaretakelse av menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold» som gjelder for alle selskapene i konsernet.
Prinsippene er vedtatt av og dermed forankret i styret i Avigo Holding AS. Vi i Avigo har lav risikovilje for å forårsake, bidra til eller på annen måte bli knyttet til negativ påvirkning på menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter. Vi forventer derfor at alle forretningsforbindelser opptrer i tråd med Avigos vedtatte prinsipper og respekterer internasjonalt anerkjente menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter i hele verdikjeden. For å sikre at arbeidet med respekt for menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter blir effektivt er det viktig for Avigo å integrere arbeidet i den daglige driften. Det betyr at det er nødvendig med etiske retningslinjer, at det gjøres risikovurderinger ved inngåelse av avtaler med nye forretningsforbindelser, og at temaet blir et fokusområde i oppfølgingen av løpende avtaler. De mest sentrale dokumentene i Avigo er:
• Prinsipper for Avigos ivaretakelse av menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
• Avigos etiske retningslinjer for ansatte og styremedlemmer
• Prosedyre for å hindre fysisk, psykisk og økonomisk utnytting av brukere
• Sertifisering Likestilt arbeidsliv og tilhørende handlingsplan
• Handlingsplan for HMS
• Kanal for ansatte for varsling av avvik i Avigo
• Fullmakter og innkjøpsrutiner i Avigo
Prosess for aktsomhetsvurdering
Implementering av åpenhetsloven
Avigo har igangsatt arbeidet med å implementere en prosess for å sikre menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i vår leverandørkjede og i vårt eget selskap. Prosessen vår følger OECDs retningslinjer og kravene i åpenhetsloven. OECDs retningslinjer er visualisert i figuren under og beskriver arbeidsprosessen med å identifisere og redusere risiko, og hvordan det også er viktig å spore og kommunisere resultatene.
For å implementere åpenhetsloven har vi i Avigo fulgt PwCs 5-stegsmodell, som bygger på OECDs rammeverk:
● Steg 1 – Analyse av virksomhet og forankring av ansvar i styrende dokumenter
● Steg 2 – Overordnet analyse av forretningsforbindelser
● Steg 3 – Risikoklassifisering av tredjeparter
● Steg 4 – Risikobaserte bakgrunnsundersøkelser og kontroller
● Steg 5 – Systematisere og rapportere
Prosess for kartlegging av egen virksomhet og forretningsforbindelser
Avigo har gjennomført en kartlegging av egen virksomhet og forretningsforbindelser. For gjennomgang av forretningsforbindelser ble det tatt utgangspunkt i en reskontro fra regnskapssystemet og innhentet nødvendige opplysninger om den enkelte virksomhet. Forretningsforbindelsene ble kategorisert som enten leverandør eller forretningspartner. Forretningsforbindelser er med dette en fellesbetegnelse for leverandører og forretningspartnere. Det avgjørende kriteriet for å bli kategorisert som en leverandør er om vedkommende leverer en innsatsfaktor til varen eller tjenesten som Avigo tilbyr. Hvis en forretningsforbindelse kategoriseres som leverandør, må aktsomhetsvurderingen også omfatte eventuelle underleverandører til leverandøren.
System for risikovurdering
Etter kartleggingen av forretningspartnere og leverandører startet vi å arbeide med risikoklassifisering. Innenfor vår egen virksomhet har vi god oversikt over risiko. For å få oversikt over risikobildet blant forretningsforbindelsene har Avigo vurdert en rekke risikofaktorer. De mest sentrale risikofaktorene som har blitt vurdert har vært bransje, produkt, geografisk lokalisering av virksomheten, risikomaterialer og kompleksitet i leverandørkjede.
I tillegg har vi vurdert om forretningsforbindelsene selv er omfattet av åpenhetsloven, hvilken tilknytning Avigo har til en eventuell risiko, samt hvilken grad av innflytelse og påvirkning Avigo har på den enkelte forretningsforbindelse. Innflytelse er av betydning når oppfølgingstiltak skal prioriteres.
Resultat av risikovurdering
Faktiske negative konsekvenser
Vi har så langt ikke avdekket faktiske negative konsekvenser for menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold, verken internt i Avigo eller hos våre forretningsforbindelser.
Intern risiko
I Avigos egen virksomhet er det i hovedsak risiko knyttet til HMS som er avdekket. I Avigo Tre arbeider de ansatte med maskiner som har et visst skadepotensiale og dermed utgjør en sikkerhetsrisiko for de ansatte i utførelsen av arbeidet. Avigo Tre har et stort fokus på HMS og egne rutiner på bruk av verktøy, alle maskiner og potensielt farlige produkter som gjør at risikoen i dag minimert.
Avigo Kommunale Tjenester AS leverer blant annet tjenester innen renhold og bilvask. Dette er bransjer som generelt har en forhøyet risiko for dårlige arbeidsforhold, spesielt med hensyn til lønn, overtid og arbeidslivskriminalitet. I Avigo har vi fokus på disse forholdene. Gjennom blant annet prosedyrer for rekruttering og HMS, bestemmelser i personalhåndboken om blant annet ordtidsbruk, samt en egen lønnspolicy reduserer vi risikoen med det formål å sikre alle gode arbeids- og lønnsforhold.
I Avigo skal alle ansatte og innleid personell varsle om avvik fra regler og retningslinjer. Som del av internkontrollen vår har vi derfor vedtatt instruks for avviksbehandling i Avigo.
Samlet sett vurderer vi det slik at risikoen i Avigos egen virksomhet er lav. Det skyldes i hovedsak Avigos størrelse, lave grad av kompleksitet i selskapet som sådan og eksisterende prosedyrer for HMS og arbeidsforhold. Ledelsen i konsernet sitter tett på virksomhetene i de enkelte datterselskapene. Endelig bidrar også Avigos iboende fokus på mennesker og rettigheter – som er en del av vår kjernevirksomhet – til den lave risikoen.
Risiko hos forretningsforbindelser
Gjennom risikokartleggingen har vi identifisert hvordan risikoen fordeler seg mellom (i) forretningspartnere, (ii) leverandører, og (iii) leverandørkjeden (etter første ledd):
Som figuren over viser ligger risikoen hovedsakelig i underleverandørkjedene til Avigos leverandører.
De områdene der det er flest underleverandører med forhøyet risiko omfatter:
• Klær, tekstiler og interiør (17 leverandører)
• Byggevarer, trevirke mv. (6 leverandører)
• Inventar og utstyr (6 leverandører)
I tillegg er det også høy risiko i kategoriene mat og drikke (4 leverandører), maling (3 leverandører), kontorrekvisita/emballasje (2 leverandører), transport, brøyting, frakt (2 leverandører) og vedlikehold og reparasjon (1 leverandør).
Nærmere om kategoriene med høy risiko og flest leverandører
Klær, tekstiler og interiør
Klær og andre tekstiler utgjør hovedkategorien av produkter som selges i Allehaande, butikken som drives i Avigo Kompetanse AS. Avigo anskaffer dermed en mengde klær og tekstiler, hvor risikoen for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i leverandørkjeden generelt sett er høy.
Som følge av den høye konkurransen i tekstilindustrien oppstår det press på selskaper og underleverandører om rask og billig produksjon. Arbeidstakere i høyrisikoland som for eksempel Kina, Indonesia, India, Pakistan og Bangladesh, kan bli utsatt for tvang og lange arbeidsdager, i tillegg til hyppig håndtering av farlige kjemikalier. I tillegg er det ikke uvanlig med forekomst av barnearbeid, inntektsnivåer under levelønn og dårlig sikkerhet på arbeidsplassen. Det er særlig høy risiko knyttet til produkter som er laget av polyester og bomullsstoff.
Byggevarer, trevirke mv.
Til bruk i produksjonen av de ulike produktene som lages i Avigo Tre AS anskaffer Avigo i hovedsak trevirke, men også andre byggevarer. Det er høy risiko i verdikjedene knyttet til råvarer og komponenter. Omfattende avskoging i utsatte områder av verden som har store miljøpåvirkninger på lokalbefolkning, herunder også urbefolkninger. Risiko knyttet til arbeid med avskoging og bearbeiding av trematerialer, blant annet tvangsarbeid, barnearbeid, lønnsforhold, fagforeningsrettigheter, retten til liv.
Inventar og utstyr
I Avigo Tre AS kjøpes det inn verktøy, beslag og skruer mv. Det er lav risiko i virksomheten i Norge, mens risikoen i leverandørkjeden er høy. Dette knytter seg til komponenter og råvarer som metaller og trevirke som gjerne utvinnes, bearbeides og produseres i høyrisikoland hvor risikoen er høy for menneskerettigheter og negativ miljøpåvirkning.
Tiltak
Oversikt over tiltak
I Avigo har vi allerede implementert tiltak for å redusere risiko med hensyn til brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, slik det er beskrevet ovenfor. Gjennom de aktsomhetsvurderingene vi har gjort har vi likevel identifisert områder hvor vi kan bli bedre. Vi har derfor besluttet å iverksette følgende tiltak:
Tiltak 1: Etablere etiske retningslinjer for forretningsforbindelser.
Tiltak 2: Oppdatere innkjøpsrutiner som sikrer at menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold tas i betraktning ved inngåelse av avtaler og ved alle innkjøp.
Tiltak 3: Etablere varslingskanal for eksterne for varsling av kritikkverdige forhold.
Tiltak 4: Etablere løsning for krav om innsyn i Avigos arbeid med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
Tiltak 5: Gjennomføre detaljerte risikovurderinger av eksisterende forretningsforbindelser med høy innkjøpsverdi hvor det er identifisert forhøyet risiko i virksomhetens første ledd eller i leverandørkjeden.
Tiltak 6: Gjennomføre forenklede undersøkelser av eksisterende forretningsforbindelser med lavere innkjøpsverdi og hvor det er identifisert en forhøyet risiko i virksomhetens første ledd eller i leverandørkjeden.
Prioritering av tiltak
I kartleggingen ble det lagt vekt på en risikobasert tilnærming, men forholdsmessighet og Avigos mulighet for innflytelse er også momenter som har betydning for den endelige prioriteringen av tiltak.
Avigo har valgt en tilnærming som både innebærer interne og eksterne tiltak for å følge opp risiko for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
I første omgang vil vi prioritere tiltakene internt i egen virksomhet (tiltak 1-4). Målet er at vi skal arbeide videre med tematikken på en systematisk måte, og da blir det sentralt å sikre gode interne rutiner som setter fokus på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Den overordnede målsetningen med de eksterne tiltakene er å tydeliggjøre forventninger til leverandørene, og å innhente mer informasjon om risikobildet. På sikt tror vi at det vil bidra til å forebygge risiko for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som finnes hos våre forretningsforbindelser og i deres leverandørkjeder, samt å avdekke ytterligere risiko og eventuelle faktiske brudd.
Oppdages det eventuelle faktiske brudd på menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold, vil selskapet håndtere dette i henhold til kravene etter åpenhetsloven og OECD.
Ved spørsmål eller kommentarer til åpenhetsloven kontakt daglig leder, Tone Vareberg, tva@avigo.no
Kontaktskjema åpenhetsloven
Vi har valgt å se til FNs bærekraftsmål i arbeidet vårt. Disse gir et universelt, globalt rammeverk som vi kan knytte målene og bidragene opp mot, og strekke oss etter.
«Fremme varig, inkluderende og bærekraftig økonomisk vekst, full sysselsetting og anstendig arbeid for alle.»
God utdanning
Hos Avigo legger vi til rette for kompetanseheving, videreutdanning, fagopplæring og fagbevis. For å sikre inkluderende, rettferdig og god utdanning og fremme muligheter for livslang læring for alle.
Anstendig arbeid og økonomisk vekst
Avigo skal bidra til å gi dem som står utenfor arbeidslivet en mulighet til å bli inkludert. Vi skaper verdifulle arbeidsplasser gjennom kompetanseheving, arbeidsforberedende trening og tilrettelagt arbeid.
Ansvarlig forbruk og produksjon
Avigo skal være med på å sikre bærekraftige forbruks- og produksjonsmønstre. Dette gjør vi ved å ved redusere mengden restavfall og gjennom ombruk og redesign, både i produksjonen og Bruktbutikken Avigo i Grimstad. Vi skal også bidra til å fremme bærekraftige ordninger for offentlige anskaffelser. Blant annet legger vi føringer for kommunene ved å tilby tjenester gjennom kommunal egenregi.
Samarbeid for å nå målene
Avigo skal fortsette samarbeid med offentlig og privat sektor, og aktivt søke nye samarbeidspartnere.